vážený pán predseda Vlády Slovenskej republiky,
vážené poslankyne, vážení poslanci Národnej rady Slovenskej republiky,
vážení členovia Vlády Slovenskej republiky,
vážení hostia,
milí spoluobčania,
pred pätnástimi mesiacmi, keď som pred vami prezentovala svoju prvú
správu o stave republiky, som vyslovila želanie, aby sme sa nevracali do
stavu pred koronou, do stavu polarizovanej a rozdelenej spoločnosti.
Dnes tu stojím v časoch, ktoré sú z hľadiska rozdelenia spoločnosti ešte
náročnejšie. Prihováram sa vám, vážení občania, so snahou o vystihnutie
najpodstatnejších elementov stavu našej republiky. Prihováram sa tiež
vám, vážení politickí reprezentanti, ako jedna z vás, tiež volená
zástupkyňa ľudu. S cieľom poskytnúť pohľad na realitu, ktorý nevyhnutne
musí byť aj kritický, lebo žijeme zložitú dobu. Ale dúfajúc, že bude aj
objektívny, čo najmenej rozdeľujúci a pozývajúci každého jedného z vás,
ktorému ide o dobro Slovenska, k spolupráci.
Vážené dámy, vážení páni,
pri prednesení poslednej správy o stave republiky sme boli jednou z
najúspešnejších krajín sveta, pokiaľ ide o zvládnutie zápasu s
pandémiou. Končiaca vláda Petra Pellegriniho i nastupujúca vláda Igora
Matoviča urobili vtedy správne rozhodnutia v správnom čase, čo prispelo k
tomu, že naša krajina mala aj v porovnaní so susedmi najmenej obetí na
ochorenie COVID-19. Na hrozbu sme v prvej vlne reagovali rýchlo i
rozhodne a prijaté opatrenia naši občania rešpektovali a dodržiavali.
Na konci augusta 2020 už bola skutočnosť iná. Obavy vedeckej komunity sa
začali premieňať na realitu vysokého počtu infikovaných, veľkého počtu
hospitalizovaných, aj tých, čo ochoreniu podľahli. Hrozba, ktorá nás
mala zjednotiť sa stala zdrojom najsilnejšej línie konfliktu.
Považovala by som za neúctu k obetiam a bolesti, ktorú sme prežívali,
keby som na tomto mieste nepripomenula základné fakty, ako a čím nás
uplynulý rok postihol.
V druhej vlne pandémie sme mali niekoľko týždňov najviac obetí na počet
obyvateľov na svete. Podľa oficiálnej štatistiky zomrelo na Slovensku na
následky covidu viac než dvanásťtisíc päťsto osôb. Tento počet priamych
a spočítaných obetí nie je, žiaľ, úplný, lebo tak ako v iných
krajinách, aj my sme v dôsledku tejto vlny zaznamenali tiež nadmerné
úmrtia. V januári 2021 bola u nás úmrtnosť celkove o viac ako 80 percent
vyššia v porovnaní s priemernou úmrtnosťou počas predchádzajúcich
piatich rokov.
Náš zdravotný systém bol extrémne preťažený, lebo sme mali v
nemocniciach naraz aj viac ako štyritisíc ťažko chorých covidových
pacientov. Podľa odborných odhadov každý šiesty, kto potreboval umelú
pľúcnu ventiláciu, ju z kapacitných dôvodov nedostal a každý šiesty z
tých, čo potrebovali inú akútnu starostlivosť, nemohol byť
hospitalizovaný. Zomierajúci v posledných okamihoch svojho života videli
iba ošetrujúci personál, ľudí zahalených v overaloch, ktorým ani
nevideli do tváre. Naši blízki od nás odchádzali bez toho, aby sme s
nimi mohli byť v poslednej chvíli, aby sme sa s nimi mohli rozlúčiť a
dôstojne ich pochovať. Bol to rok traumy, ktorou sme prešli a tisíce
pozostalých ľudí si ju ponesú po celý svoj život.
Ako každá vážna kríza, aj kríza v čase pandémie, nám ukazuje naše
najzraniteľnejšie miesta. Krízový manažment a krízová komunikácia sa
nestali nástrojom na riešenie ťažkostí, ale stali sa súčasťou jej
problémov. Narazili sme tiež na deficity v civilnej obrane, v
zdravotníctve, či v sociálnej starostlivosti o seniorov. Napriek tomu,
ľudia pracujúci v prvej línii, napríklad zdravotníci, pracovníci úradov
verejného zdravotníctva, záchranári a mnohí ďalší, odviedli mimoriadnu
prácu a všetkým im patrí opätovne veľká vďaka.
Za to, že v jesenných a zimných mesiacoch naše zdravotníctvo
neskolabovalo úplne, vďačíme predovšetkým obrovskému nasadeniu a
obetavosti zdravotníkov. Zaplatili za to, žiaľ, vysokú cenu. Pretože
ošetrovali pacientov aj v čase, kedy ešte neboli k dispozícii vakcíny,
tisíce z nich sa infikovali a desiatky chorobe aj podľahli.
Niekoľkomesačné extrémne vypätie sa po odznení druhej vlny prejavilo aj
na ich mentálnom zdraví. Podľa prieskumu, ktorý zrealizovali slovenskí
psychológovia, až osemdesiat percent zdravotníkov pracujúcich na
covidových oddeleniach trpí prejavmi depresií, či vyhorenia. A teraz sú
opäť v nasadení, aby zachraňovali ľudské životy, a to aj tým, ktorí sa
covid rozhodli ignorovať. Obavy, že zo zdravotníctva budú ľudia
odchádzať, nie sú neodôvodnené ani prehnané, lebo len od začiatku tohto
roka odišlo zo zdravotníctva takmer osemsto sestier a pôrodných
asistentiek. Dlhodobo vieme, že ľudí v zdravotníctve máme málo a že ich
priemerný vek je vysoký. Preto je nevyhnutné, aby sa personálna
stabilizácia v rezorte stala jednou z našich kľúčových priorít, inak to
bude mať pre nás všetkých fatálne následky.
Personálna situácia sa nevyrieši zo dňa na deň, ale tretiu vlnu je
potrebné riešiť už teraz. Pripravenosť na reprofilizáciu, jasné pravidlá
covid automatu a zrozumiteľná komunikácia ministerstva zdravotníctva je
nateraz prísľubom, že poučenia z najťažších zimných mesiacov budú
zúžitkované.
Zdravotníctvo však nebolo jediným ťažko skúšaným rezortom. Akútna
stresová porucha sa týka aj mnohých pracovníkov v domovoch sociálnych
služieb, ktorí prešli podobným traumatizujúcim obdobím ako zdravotníci.
Nápor na ich odolnosť bol o to väčší, že na Slovensku v zariadeniach
sociálnych služieb už pred pandémiou chýbala približne štvrtina
potrebného personálu. Vytvorenie funkčného systému dlhodobej
starostlivosti o seniorov s dostatkom lôžok a dostatkom opatrovateľských
kapacít za dôstojnú odmenu musíme čo najviac a čo najrýchlejšie
priblížiť realite.
Ďalšou veľkou skupinou, ktorú pandemické vlny zasiahli veľmi silno, sú
deti a mladí ľudia. U veľkej časti detí a mládeže sa obvyklý spôsob
života takmer úplne stratil. Trpeli nielen tým, že sa nemohli primerane
vzdelávať, ale ich sociálne vzťahy boli zo dňa na deň prerušené. Napriek
často opakovanému sloganu, že školy sa majú v pandémii zatvárať ako
posledné a otvárať ako prvé, Slovensko uzatvára trojicu krajín OECD s
najdlhšie zatvorenými školami v roku 2020 – pred nami je už len
Kostarika a Kolumbia. Od februára 2020 do marca 2021 boli všetky
materské, základné a stredné školy otvorené iba 28 dní. Chcem preto
oceniť zmenu v prístupe ku covidovým opatreniam v tomto školskom roku.
Osobitne ťažko doľahla táto situácia na deti zo sociálne slabšieho
prostredia, ktoré už aj pred pandémiou čelili nerovnostiam vo
vzdelávaní. V školskom roku 2020/2021 sa skoro každé piate dieťa na
druhom stupni nemohlo pripojiť na online vyučovanie a každé desiate sa
vôbec nezapojilo do dištančnej formy vzdelávania. V dôsledku uvedených
zmien a traumy, ktorou spoločnosť prechádzala, počet detí, ktoré majú
úzkostné či depresívne stavy znepokojujúco narástol. Naše deti a mládež
zo všetkého najviac teraz potrebujú obdobie psychosociálnej
rekonvalescencie. Ak im ju z nejakých dôvodov nedoprajeme a
nezabezpečíme, dôsledky môžu nadobudnúť až generačný charakter.
Vážené dámy, vážení páni,
zamestnanci, ktorých prevádzky boli zatvorené, prišli o prácu a mnohí
stratili aj zvyšky minimálnej životnej stability. Ale aj ľudia, ktorí si
prácu udržali, sa dostali do stavu permanentného stresu a žili s
pocitom ohrozenia a úzkosti. Strach sa na dlhé mesiace stal hlavnou
spoločenskou emóciou a ako už dávno zistili psychológovia, ventilom
strachu je hnev. Strach a hnev, to sú dve najsilnejšie emócie, ktorými
veľká časť spoločnosti reaguje na pandemickú krízu.
Tieto emócie, osobitne pri téme očkovania rozdeľujú našu spoločnosť,
dokonca naše rodiny, kolegov na pracovisku, susedov. Môj pozitívny
postoj k očkovaniu je dlhodobo známy a považujem ho za najefektívnejšiu
cestu vysporiadania sa s pandémiou. Zároveň považujem za vhodné
pripomenúť, že samotná skutočnosť, že niekto zaočkovaný nie je, nerobí z
neho zlého, ani hlúpeho človeka. Viem porozumieť obavám ľudí, pretože
strach, je hlboko ľudská emócia.
Hlbokou ľudskou emóciou už ale nie je snaha hnev a strach vedome
zneužívať, alebo využiť túto tému na uvoľnenie nenávisti voči druhým
ľuďom, prípadne na túto nenávistnú vlnu nasadnúť. Takíto ľudia nechcú
spájať, nepotrebujú si získavať dôveru, stačí im len dôveru vo všetko
podkopávať. Vo verejnú službu, v inštitúcie, vedu, medicínu. Je pritom
celkom legitímne byť kritický voči chybám, ktoré sa počas manažovania
pandémie urobili. Vecná kritika s cieľom záchrany životov je dokonca
žiadaná. Keď si však niekto myslí, že rozbehnutú nenávistnú vlnu osedlá,
či dokonca využije vo svoj prospech, mýli sa. História nám už neraz
ukázala, že nenávisť netvorí, ale ničí, a to aj svojho pôvodcu. A my
potrebujeme chrániť tento svet a naše Slovensko v ňom.
Sú krajiny v Európe, ktoré od opatrení proti šíreniu covidu upúšťajú.
Ale robia to až potom, čo dosiahli vysokú mieru zaočkovanosti. My sme od
tohto cieľa stále ďaleko a namiesto toho, aby sme motivovali verejnosť k
jeho dosiahnutiu, staviame ľudí proti sebe.
Nedokážeme sa zhodnúť nielen na základných riešeniach v boji s
pandémiou, ale ani na otázke spravodlivosti, či potrebných reformách.
Verejnosť túto situáciu reflektuje veľmi jednoznačne – podľa prieskumu
verejnej mienky až 71% ľudí si myslí, že sa slovenská spoločnosť
nevyvíja správnym smerom. V porovnaní s predchádzajúcim rokom, je to
nárast o 20%. Tento stav nespokojnosti musíme vnímať a urobiť všetko pre
zmenu k lepšiemu.
V tejto súvislosti nemôžem nespomenúť referendum. Z ústavy vyplýva, že
úlohou prezidenta pri vypísaní referenda nie je len spočítanie podpisov,
ale preberá zodpovednosť aj za ústavnosť vyhláseného referenda. Pokiaľ
existujú pochybnosti - a diskusia v odbornej verejnosti tieto
pochybnosti jasne ukázala - je na mieste, že prezident požiada ústavný
súd, aby predmetnú otázku ešte pred vyhlásením referenda posúdil. Presne
pre túto situáciu ste vy, členovia zákonodarného zboru, túto
kompetenciu prezidentovi a ústavnému súdu pridelili.
Protiargumenty, ktoré aj z tejto sály zaznievali, že rovnaké referendum
už dva krát bolo vyhlásené, nesedia. Otázka, ktorá bola predmetom
súčasného referenda v takejto podobe a s týmito dôsledkami, nikdy
položená nebola. Z rozhodnutia ústavného súdu je dnes jasné, že ak by sa
referendum s danou otázkou uskutočnilo, na podnet oprávnených
subjektov, by výsledok referenda Ústavný súd zrušil.
Práve vy, poslanci Národnej rady, však máte možnosť prijať ústavnú zmenu
a následne požiadať o vyhlásenie referenda, ktoré bude v súlade s
ústavou. Takéto referendum, a to som už viackrát verejne zdôraznila,
neodkladne vyhlásim.
Vážené dámy, vážení páni,
v súvislosti s vypuknutím pandémie zaznamenala svetová ekonomika
najväčší prepad v modernej histórii. Pokles svetovej ekonomiky bol
dvojnásobne vyšší než počas finančnej krízy v roku 2009. Napriek tomu je
ekonomická a sociálna situácia na Slovensku lepšia, než sa pôvodne
predpokladalo, keďže napríklad nezamestnanosť raketovo nevystrelila
nahor, ako tomu bolo počas finančnej krízy.
Stabilizovaná situácia nielen na Slovensku, ale v celej Európskej únii,
je aj výsledkom razantnej reakcie Európskej komisie a Európskej
centrálnej banky. Vďaka aktívnej monetárnej politike a vytvoreniu
masívneho finančného balíka v podobe Plánu obnovy a odolnosti nedošlo k
nárastu podnikateľskej neistoty a k ochromeniu našich hospodárstiev.
Únia sa poučila z chýb, ktoré urobila počas finančnej a dlhovej krízy v
minulej dekáde, a to je dobré znamenie pre ďalšie fungovanie Európskej
únie.
Je potrebné oceniť kroky vlády vedúce k sanácii ekonomických následkov
pandémie. Je však zároveň na mieste priznať si, že bolo aj mnoho
nedostatkov. Cez záchrannú sieť našej sociálnej pomoci v prvých
mesiacoch prepadávalo veľa občanov. Pomoc a kompenzácie firmám, ktoré
nemohli počas pandémie podnikať, napríklad v oblasti gastra,
hotelierstva a kultúry, boli často zmätočné a z hľadiska výšky pomoci,
patrili k tým nižším v rámci krajín EÚ.
Dnes sa však už rozhoduje o tom, či dokážeme vytvoriť podmienky pre
pokračovanie ekonomického rozvoja. Dnes sa rozhoduje o tom, či sa bude
životná úroveň približovať štandardu v západných krajinách alebo budeme
stagnovať. Žiadna vláda v histórii Slovenska nemala k dispozícii toľko
prostriedkov ako tá dnešná. Finančné zdroje v podobe eurofondov a plánu
obnovy sú dostatočné na modernizáciu našej spoločnosti, na zvýšenie
výkonnosti a udržateľnosti nášho hospodárstva, aj na zabezpečenie
podmienok pre rast životnej úrovne.
Aby sme tento cieľ dosiahli, musíme s plnou vážnosťou riešiť tému
chudoby a regionálnych rozdielov, ktoré majú na južnom a východnom
Slovensku aj národnostný rozmer, ktorý nemožno opomenúť. Z hľadiska
makroekonomických ukazovateľov síce vidíme pozitívny trend, no zároveň
musíme vidieť aj zväčšovanie priepasti medzi týmito faktami a reálnou
každodennou situáciou ľudí. Nemôžeme prehliadať životy rozdelených
rodín, v ktorých sú matky alebo otcovia nútení cestovať za prácou do
zahraničia opúšťajúc svoje deti, pretože si nevedia doma nájsť prácu,
ktorá by ich dôstojne uživila .
Chudoba zostáva silno ukotvená najmä medzi rodičmi samoživiteľmi a vo
viacdetných rodinách. Viac než tretina rodín samoživiteľov žije pod
hranicou chudoby a pri viacdetných rodinách toto číslo dosahuje takmer
40%. Najvyššiemu riziku chudoby sú vystavené deti a hrozí nám, že aj
dosiahnuté vzdelanie prestane byť zárukou vymanenia sa zo sociálnych
rizík. Talent detí ostane zadupaný kvôli materiálnej deprivácii ich
rodičov. Pandémia tento problém ešte viac vyhrotila. Musíme vynaložiť
maximálne úsilie na to, aby sme umožnili každému dieťaťu v škole uspieť a
rozvíjať svoj talent bez ohľadu na sociálny pôvod.
Rovnako sa potrebujeme vysporiadať s rastom cien, s ktorým je spojené
postpandemické oživenie svetovej ekonomiky. Ceny tovarov a služieb rastú
kvôli efektu odloženej spotreby a kvôli narušeniu dodávateľských
reťazcov vplyvom pandémie. Budú rásť ceny potravín aj energií a tento
efekt tiež dopadne najmä na nízkopríjmové rodiny. Preto je namieste
uvažovať aj o cielených a zmysluplných kompenzáciách.
Zásadné sú tiež investície do infraštruktúry a do programov regionálneho
rozvoja a rozvoja vidieka. Slovenský vidiek by mal byť pilierom
lokálnej ekonomiky a zamestnanosti, udržateľnej tvorby krajiny, aj
miestom pre kvalitný a harmonický život. V uplynulom roku však naši
farmári čelili najmä obavám z hroziacej straty akreditácie
Pôdohospodárskej platobnej agentúry a chýbajúcej intervenčnej stratégie
agrorezortu, ktorá spôsobovala veľkú neistotu až existenčné problémy
najmä malých farmárov. V obidvoch témach dnes sledujem pokrok. Aj v
týchto chvíľach prebieha na ministerstve pôdohospodárstva audit, ktorý
má fyzicky zhodnotiť stav pripravenosti PPA do budúcich období. Verím,
že dopadne úspešne, lebo inú možnosť si ani pripustiť nemôžeme.
V oblasti životného prostredia oceňujem podporu rezortu ambicióznym
klimatickým cieľom. Rovnako oceňujem podporu efektívneho obehového
hospodárstva s dôrazom na zálohovania PET fliaš a plechoviek, ktoré u
nás ako prvej krajiny v našom regióne, začne fungovať od budúceho roku.
Oceňujem tiež, že sa otvorila téma reformy národných parkov a ochrany
biodiverzity.
Vzhľadom na veľké hrozby a negatívne dopady na zdravie obyvateľstva však
musíme zásadným spôsobom pridať v rýchlom odstraňovaní starých
environmentálnych záťaží. Ani tie najvypuklejšie ako petrochemická záťaž
v obci Predajná, či odstraňovanie PCB látok na východnom Slovensku sa
nepodarilo úspešne naštartovať. Obdobne dlhodobý problém nedostatočnej
kvality ovzdušia, kvôli ktorému na Slovensku predčasne umiera niekoľko
tisíc našich občanov, vyústil do žaloby Európskej komisie s potenciálne
vysokými finančnými pokutami pre našu krajinu. Bezuhlíková budúcnosť a
udržanie vody v krajine je bezprecedentnou výzvou našej generácie a týka
sa zásadných zmien fungovania celej našej spoločnosti a ekonomiky.
Vláda nastúpila do svojej služby pre Slovensko zo silným protikorupčným
étosom, ale aj s očakávaním veľkých reformných zmien. Je treba
zohľadniť, že pandémii na istý čas museli reformy ustúpiť a že mnohé sú
súčasťou plánu obnovy, ktorý sme prijali ako jeden z prvých štátov v
rámci Európskej únie a prvý v regióne Vyšehradskej štvorky. Potrebujeme
čo najskôr pristúpiť k realizácii reforiem a teda k čo
najefektívnejšiemu zužitkovaniu uvedených zdrojov z EÚ. Od apríla tohto
roku vidím jednotu postojov vládnych predstaviteľov pri väčšine
kľúčových zahraničnopolitických otázok. Vidím ju pri potrebe brániť
spoločné hodnoty a právny štát v Európskej únii, pri podpore a
solidarite s našim najbližším susedom, Českom, v súvislosti s útokom vo
Vrběticiach, či na všetkých relevantných medzinárodných fórach.
Naše postoje a konzistentnosť nezostali v únii či NATO nepovšimnuté,
skôr naopak – zo skúsenosti našich diplomatov a diplomatiek, ale aj
mojich vlastných interakcií či už s predstaviteľmi Európskej únie,
Nemecka, Rakúska, Dánska, Spojených štátov amerických a ďalšími, veľmi
dobre viem, že naše hodnotové zahraničnopolitické pozície sú oceňované
viac, ako si možno doma uvedomujeme. Konzistentnosť a predvídateľnosť
nie je dôležitá pre to, že nás za ňu iní pochvália - ale preto, že v
praxi nám otvára cestu k lepším vyjednávacím pozíciám a presadeniu
našich záujmov a priorít.
Vyzdvihnúť treba tiež úsilie našich ozbrojených síl v posledných
mesiacoch. Okrem nezastupiteľnej pomoci v boji s pandémiou našim
vojačkám a vojakom ďakujem za plnenie všetkých ostatných úloh, či už pri
obrane nášho štátu alebo v zahraničných misiách. Podmienky služby v
ozbrojených silách sa však zmenia lepšiemu len vtedy, ak výdavky na
obranu budú stabilné a udržateľné aj do budúcnosti. Na Slovensku už roky
pretrváva tradícia, že ozbrojené sily sú obvykle prvé, od koho sa
očakáva výkon v čase núdze, ale žiaľ, aj prvé, keď príde na škrty v
rozpočte či šetrenie. Špeciálne chcem na tomto mieste vyzdvihnúť aj
odvahu a nasadenie vojakov pri evakuácii z Kábulu našich občanov a tých,
ktorí majú s našou republikou blízke väzby. Všetci vieme, že sa tak
dialo za podmienok nezvládnutého odchodu spojencov z krajiny a za veľmi
riskantných podmienok.
Vážené dámy, vážení páni,
veľmi diskutovanou témou uplynulých mesiacov a aj aktuálnych týždňov je
téma spravodlivosti. Chcela by som najskôr oceniť viaceré systémové
zmeny, ako napríklad vytvorenie najvyššieho správneho súdu, ktorý okrem
štandardnej agendy správnych senátov bude riešiť aj dôležitú agendu
disciplinárnej zodpovednosti sudcov a prokurátorov. Ale tiež reformu
zloženia Súdnej rady SR, previerky majetkových pomerov sudcov a
previerky sudcovskej spôsobilosti.
Spravodlivosť však nie je diskutovanou témou len v súvislosti s
prijímaním systémových zmien, ale najmä kvôli vyšetrovaniu veľkých
korupčných káuz. Verím, že sa všetci zhodneme na tom, že pre fungovanie
spoločnosti v akejkoľvek dobe je potrebné, aby vo verejnej službe neboli
ľudia, ktorí svoju moc nielenže neunesú, ale ju dokonca zneužijú vo
svoj prospech. Rovnako verím, že sa zhodneme, že akýkoľvek uzdravujúci
proces pre spoločnosť, teda aj vysporiadavanie sa s korupciou, sa musí
diať zákonným spôsobom.
Za normálnych okolností by sme ďalej s dôverou sledovali proces očisty,
ako vyšetrovanie rozpletá jeden prípad za druhým, polícia hromadí dôkazy
a súdy na ich základe objektívne rozhodujú. Namiesto toho sme dnes
svedkami ako dve strany v bezpečnostných zložkách obrazne povedané
mieria na seba dostupnými kompetenčnými zbraňami. Vidíme neprehľadnosť,
rôzne interpretácie reality, emócie prevládajúce nad vecnosťou, či
zneužívanie témy. Je to do istej miery pochopiteľné, pretože ide o veľa.
Vyše dvadsiatky ľudí priznalo svoju vinu a vypovedajú o paralelnom
svete, v ktorom si dočasne mysleli, že je možné brať zo spoločného, a to
beztrestne. Vypovedajú o schémach, ktoré si vytvorili, a za ktoré ich
doposiaľ nikto nebral na zodpovednosť. Ide teda nielen o osobnú slobodu
vyšetrovaných osôb, ale aj o ozdravenie a o budúci charakter nášho
štátu.
Skutočnosť, že je to pochopiteľné však neznamená, že je to správne.
Politicky činné osoby, ako sme tu my všetci, nemáme a ani nemáme mať
žiadne možnosti zasiahnuť do prebiehajúcich vyšetrovaní. Musíme
rešpektovať deľbu moci a teda konajúce orgány ochrany práva. Ani ako
prezidentka republiky nemám, a je to tak správne, žiadne informácie o
konkrétnych vyšetrovaniach, okrem tých, ktoré sú mediálne dostupné.
Nebudem tu preto vynášať rozsudky namiesto súdov. Chcem dôverovať
justícii, že ak by aj pri vyšetrovaní vznikli chyby, súdy dokážu posúdiť
dôkazy, a tiež zákonnosť ich získania. Mali by sme deľbu moci
rešpektovať nielen vo svojich skutkoch, ale aj vo svojich vyjadreniach,
ktorými môžeme podkopávať zvyšky dôvery verejnosti v štát a jeho
inštitúcie.
Roky počúvame slová o potrebe vyriešiť kontrolu informačných služieb na
Slovensku. Vyše desať rokov registrujem odbornú, ale aj politickú debatu
o potrebe zmien v policajnej inšpekcii. Minimálne desať rokov sa hovorí
aj o potrebe upraviť fungovanie prokuratúry na Slovensku, ktorá má
prevládajúce prvky románskeho modelu, žiaľ, s rezíduami sovietskeho
vzoru. Analýzy, podklady k legislatívnym zmenám, konferencie na tieto
témy sa tu konali opakovane. Tridsať rokov po Nežnej sa potkýname o tie
isté deficity fungovania orgánov vymožiteľnosti práva a bezpečnostných
zložiek. Toto je naša politická zodpovednosť. Tam má smerovať naša
pozornosť, energia a naša práca. Roky absentujúcu ochotu k zásadným
zmenám a reformám však ani pri najlepšej vôli nemôže nahradiť práca
jednej komisie. Musíme sa vystríhať rizika, aby rýchle riešenia
pripravené len na jednu, i keď výnimočnú situáciu, ju vo výsledku ešte
nezhoršili.
Pokiaľ ide o vyšetrované prípady, máme trvať na tom, že dôležité je
nielen to, aby vyšetrovania boli dôveryhodné a spravodlivé, ale aby sa
takými aj javili. Toto je legitímna požiadavka voči orgánom
spravodlivosti - poskytnúť nám ako verejnosti všetky informácie, ktoré
poskytnúť môžu tak, aby to neohrozilo priebeh vyšetrovania. Lebo, tak
ako my, politickí reprezentanti, aj oni sú vo verejnej službe.
Vážené dámy, vážení páni,
ako som povedala v úvode, prihováram sa vám, voleným reprezentantom ako
jedna z vás, ktorí sme vo voľbách prevzali zodpovednosť za vedenie nášho
štátu. Samozrejme primerane kompetenciám, ale každý z nás za službu
Slovensku.
Kríza zvyšuje tlak na nás všetkých, napriek tomu sme odkázaní žiť spolu a
bez pochopenia a vzájomného porozumenia to nedokážeme. Osobitne sa to
týka strán vládnej koalície, ktoré na seba prevzali najväčší podiel
zodpovednosti za vedenie štátu a ktoré, ak chcú ďalej vládnuť, mali by
ukazovať jednotu a jasnú vôľu spolupracovať. Lebo vzájomné spory iba
prehlbujú sklamanie verejnosti.
Týka sa to samozrejme aj opozície, ktorá spoluvytvára atmosféru,
spoludefinuje mieru kultúrnosti v politike a vo výsledku sa podieľa na
oslabení súdržnosti celej spoločnosti. Celková politická debata klesla
na úroveň, kde nikdy nebola. Práca s klamstvom, vulgarizmy, osobné útoky
sa už stávajú štandardom. Je naivné si myslieť, že to skončí iba v
tejto miestnosti, alebo zasiahne iba adresáta urážok. Nie, spoločne
formujeme našu spoločnosť, a každý prejav nenávisti je odkazom ľuďom,
ktorí nás volili, že naše osobné spory sú pre nás viac, ako skutočné
problémy ľudí.
Slovenská republika je dnes zranenou krajinou, ktorá potrebuje zvládnuť
celosvetovú zdravotnú krízu a potrebuje zvládnuť aj ďalšie výzvy, ktorým
čelíme. My, politické vedenie štátu, máme zodpovednosť voči všetkým
občanom, aby sme svoju rolu plnili na úrovni, ktorá bude porovnateľná s
najlepšie riadenými štátmi sveta. K tomu potrebujeme vzájomný rešpekt a
spoluprácu. Veľmi si želám, aby sme v tejto historickej skúške obstáli,
lebo inak budú dejiny voči nám nemilosrdné.
Slovensko dnes zúfalo potrebuje stabilitu. Jasné a jednotné vedenie.
Pokoj založený na pravde, spravodlivosti, ale aj vecnosti a solidarite.
Dosiahnuť ho môžeme iba spoločne a verím, že tento cieľ spája väčšinu z
nás.
Ďakujem za pozornosť!